maanantai 27. huhtikuuta 2015

Harrastemessut uudeksi markkinakohteeksi – Let's rock'n ride




Olen useampana vuotena käynyt Moottori-pyörämessuilla tai niinkuin alan porukat sanovat MP-messuilla. Tänä vuonna kuitenkin kiinnitin huomiota siellä tapahtuviin asioihin matkailualan ammatillisesta näkökulmasta.

Monesti meille ihmisille käy niin, että ollessam- me kiinnostuneita jostakin asiasta harraste tasolla sokeudumme sen soveltamispotentiaalille muilla elämämme osa-alueilla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimiikin moottoripyörämessut.

Kun prätkäintoilijat saapuvat messuille, odotetaan siellä olevan:

  1. Moottorikulkuneuvoja ja niille tarkoitettuja varaosia
  2. Klassikkonäyttelyilä
  3. Matkavarusteiden myyntiä (kypärät, nahkarotsit, suojat, ajokengät, jne.)
  4. Muun oheistuotemateriaalien myyntiä (korut, pääkallopaidat, natsalaukut, nahkabuutsit, jne.)
  5. Kansainvälisiä maastopyöräkisoja, muun muassa Super Cross tai Enduropyöräilyn Maailman Mestaruuskisat pienikokoisessa muodossa.

Mitä ihmiset herkästi unohtavat on se, että moottoripyöräilijät ovat kovia, jatkuvia, pitkän matkan matkustajia, jotka tarvitsevat avukseen niin matkapalveluita kuin huoltoakin.

MP-messuilla ensimmäisenä silmääni osui joitakin matkanjärjestäjiä:
  1.  PeterPanBike 
  2. NorwegianMultimedia, edustivat itsensä lisäksi Route 66 International Ltd:tä
  3. Edelweiss Bike Travel
  4. White Rose Tours
  5. Carlson Wagonlit Travel Finland

Kuten havaita saattaa, olin yllättynyt siitä, kuinka vähän suomalaiset yritykset ovat tajunneet panostaa tähän markkinarakoon. On totta, että pyöräilijät haluavat monesti itse määritellä, mitä reittiä kulkevat, mutta sen vuoksi heiltä jää paljon erilaisia matkailukohteita huomiotta ja paljon tarpeellisia matkanvalmistelujärjestelyitä saattaa jäädä tekemättä.


Varusteiden vuokraaminen paikan päällä voisi olla isokin lisämyynti matkanjärjestäjälle sivutuotteena olemisen sijaan. Esimerkiksi vuokrata moottoripyörä Yhdysvaltojen itärannikolta lennon jälkeen ja sen palautus länsirannikolla ennen paluu-lentoa.

Majoituspalvelut ovat selkeästi ottaneet tähän toisenlaisen näkökulman. Pitkiä ajomatkoja harrastavat tarvitsevat paikan, missä levätä ja mahdollisesti saada paikallisilta tietoa lähiympäristöstä. Tämän matkailualan edustajina MP-messuilla toimivat muun muassa:

Osalla näistä yrityksistä oli jopa antaa maisematiekarttoja kohteen ympäristöstä ja loistavia vinkkejä mahdollisista päiväaktiviteeteista, pieneksi vaihteluksi moottoripyörällä ajon rinnalle.

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä matkapalvelun tarjoajana MP-messuilla löytyi laivayrityksiä, jotka tarjosivat vaihtoehdon päästä Eurooppaan ilman Venäjän läpiajamista,  eli vähemmän viisumiongelmia.

Laivayhtiöitä MP-messuilla olivat isommin näkyvillä Eckerö Lines sekä Finnlines. Messutarjoukset olivat erittäin edullisia normaaleihin risteily hintoihin verrattuina. Tosin tässä tilanteessa messuilla Finnmatkat veti selvästi pidemmän korren, sillä rahtialusten ruoka veti enemmän pyöräilijöitä puoleensa kuin risteilyalusten viihde.


Kaiken kaikkiaan mielestäni matkailualalla olisi tulevaisuudessa erittäin hyvät näkymät kalastaa uudenlaisia asiakaskuntia tämänkaltaisilla harrastemessuilla ymmärtäessämme, mitä he tarvitsevat intressinsä lisäksi.

2 kommenttia:

  1. Messut kuulostivat mielenkiintoisilta ja kuvista näkyy, että viihdyit siellä, hienoa!
    Harmi, että markkinointi oli jäänyt vähälle, sillä se on melkeinpä ainoa keino saada lisää myyntiä.
    Mainitsit, että messuilla risteilyiden hinnat olivat paljon edullisempia - päädyitkö ostamaan sieltä mitään matkaa? :)

    VastaaPoista
  2. Hei Valeria
    mukavaa, että messut herättivät kiinnostusta. Valitettavasti näin opiskelijabudjetin merkeissä matkan buukkaus olisi ollut liian haasteellista. Kuitenkin toivon tulevaisuudessa pystyväni hyödyntämään samankaltaisia tarjouksia kuten 2017 MP-messuilta ;)

    Ystävällisin terveisin
    Tiia

    VastaaPoista