Olen useampana vuotena käynyt
Moottori-pyörämessuilla tai niinkuin alan porukat sanovat MP-messuilla. Tänä
vuonna kuitenkin kiinnitin huomiota siellä tapahtuviin asioihin matkailualan
ammatillisesta näkökulmasta.
Monesti meille ihmisille käy niin, että ollessam- me kiinnostuneita jostakin asiasta harraste tasolla sokeudumme sen soveltamispotentiaalille
muilla elämämme osa-alueilla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimiikin moottoripyörämessut.
Kun prätkäintoilijat saapuvat messuille,
odotetaan siellä olevan:
- Moottorikulkuneuvoja ja niille tarkoitettuja varaosia
- Klassikkonäyttelyilä
- Matkavarusteiden myyntiä (kypärät, nahkarotsit, suojat, ajokengät, jne.)
- Muun oheistuotemateriaalien myyntiä (korut, pääkallopaidat, natsalaukut, nahkabuutsit, jne.)
- Kansainvälisiä maastopyöräkisoja, muun muassa Super Cross tai Enduropyöräilyn Maailman Mestaruuskisat pienikokoisessa muodossa.
Mitä ihmiset herkästi unohtavat on se, että
moottoripyöräilijät ovat kovia, jatkuvia, pitkän matkan matkustajia, jotka
tarvitsevat avukseen niin matkapalveluita kuin huoltoakin.
MP-messuilla ensimmäisenä silmääni osui joitakin
matkanjärjestäjiä:
- PeterPanBike
- NorwegianMultimedia, edustivat itsensä lisäksi Route 66 International Ltd:tä
- Edelweiss Bike Travel
- White Rose Tours
- Carlson Wagonlit Travel Finland
Kuten havaita saattaa, olin yllättynyt siitä,
kuinka vähän suomalaiset yritykset ovat tajunneet panostaa tähän
markkinarakoon. On totta, että pyöräilijät haluavat monesti itse määritellä,
mitä reittiä kulkevat, mutta sen vuoksi heiltä jää paljon erilaisia
matkailukohteita huomiotta ja paljon tarpeellisia matkanvalmistelujärjestelyitä
saattaa jäädä tekemättä.
Varusteiden vuokraaminen paikan päällä voisi
olla isokin lisämyynti matkanjärjestäjälle sivutuotteena olemisen sijaan. Esimerkiksi
vuokrata moottoripyörä Yhdysvaltojen itärannikolta lennon jälkeen ja sen
palautus länsirannikolla ennen paluu-lentoa.
Majoituspalvelut ovat selkeästi ottaneet
tähän toisenlaisen näkökulman. Pitkiä ajomatkoja harrastavat tarvitsevat
paikan, missä levätä ja mahdollisesti saada paikallisilta tietoa
lähiympäristöstä. Tämän matkailualan edustajina MP-messuilla toimivat muun
muassa:
Osalla näistä yrityksistä oli jopa antaa
maisematiekarttoja kohteen ympäristöstä ja loistavia vinkkejä mahdollisista
päiväaktiviteeteista, pieneksi vaihteluksi moottoripyörällä ajon rinnalle.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä
matkapalvelun tarjoajana MP-messuilla löytyi laivayrityksiä, jotka tarjosivat
vaihtoehdon päästä Eurooppaan ilman Venäjän läpiajamista, eli vähemmän viisumiongelmia.
Laivayhtiöitä MP-messuilla olivat isommin
näkyvillä Eckerö Lines sekä Finnlines. Messutarjoukset olivat erittäin edullisia
normaaleihin risteily hintoihin verrattuina. Tosin tässä tilanteessa messuilla
Finnmatkat veti selvästi pidemmän korren, sillä rahtialusten ruoka veti enemmän
pyöräilijöitä puoleensa kuin risteilyalusten viihde.
Kaiken
kaikkiaan mielestäni matkailualalla olisi tulevaisuudessa erittäin hyvät
näkymät kalastaa uudenlaisia asiakaskuntia tämänkaltaisilla harrastemessuilla
ymmärtäessämme, mitä he tarvitsevat intressinsä lisäksi.
Messut kuulostivat mielenkiintoisilta ja kuvista näkyy, että viihdyit siellä, hienoa!
VastaaPoistaHarmi, että markkinointi oli jäänyt vähälle, sillä se on melkeinpä ainoa keino saada lisää myyntiä.
Mainitsit, että messuilla risteilyiden hinnat olivat paljon edullisempia - päädyitkö ostamaan sieltä mitään matkaa? :)
Hei Valeria
VastaaPoistamukavaa, että messut herättivät kiinnostusta. Valitettavasti näin opiskelijabudjetin merkeissä matkan buukkaus olisi ollut liian haasteellista. Kuitenkin toivon tulevaisuudessa pystyväni hyödyntämään samankaltaisia tarjouksia kuten 2017 MP-messuilta ;)
Ystävällisin terveisin
Tiia