perjantai 20. syyskuuta 2013

Ihana, kamala joukkoliikenteemme



Sataa vettä tai lunta taivaan täydeltä, pakkasta 15 asteen paikkeilla. Juna on tietenkin tapansa mukaan myöhässä ja kiroat sitä mielessäsi. Kun se sitten suvaitsee vihdoin saapua, on se tietenkin tupaten täynnä ja sinä olet auttamattomasti myöhässä työpaikaltasi tai koulusta. Mielessä on käynyt monena aamuna ajatus omasta autosta, mutta sen saaminen parkkiin työpaikkasi lähellä fiksusti on täysi mahdottomuus.

Ahtaudut junaan sisälle, jossa on valmiiksi jo erittäin täynnä paksuissa talvivaatteissa hikoilevia ihmisiä isojen kassiensa kanssa. Näet jo punaista ihmisten kasseja ajatellessasi. Yrität löytää istumapaikkaa mutta kaikissa loosseissa istuu jo joku, eikä heti aamusta jaksaisi olla sosiaalinen. Tai sitten joku tietenkin on vallannut kassinsa kanssa itselleen kaksi paikkaa. Tietenkin nuo samperin kuskit ja mahdolliset lipunmyyjät tekevät työnsä huonosti. Kuskit ajelevat miten sattuu ja lipunmyyjät eivät tule tarpeeksi ajoissa myymään niitä lippusiaan ennen kuin tarkastaja ehtiikin kohdalle sakkoinensa.

Kuulostaako tutulta? Tuossa yhtenä aivan tavallisena aamuna koulumatkalla jäin pohdiskelemaan millainen sirkus joka arki aamuinen töihin meno oikeastaan on. Kyllä, sirkus! Aamuisin tämä hässäkkä alkaa noin klo 6-8, kun kaikki haluavat päästä samaan suuntaan ja tietenkin samaan aikaan.

Sama hässäkkä käynnistyy iltapäivällä klo 16 mennessä kun nämä aamu sirkuksen aiheuttajat ryntäävät taas kotiin kaupan kautta, tietenkin kaikki samaan aikaan.  Olit sitten menossa omalla autolla tai et, joudut puoli väkisin osalliseksi sirkukseen, halusit tai et.

Kaiken sirkuksen keskellä kannattaa kuitenkin muistaa, miten onnekkaita olemme joukkoliikenteen suhteen. Syrjäisimmillä seuduilla ei edes tunneta sellaista käsitettä kuin joukkoliikenne. On pakko omistaa oma auto, mikäli ei halua olla jumissa kotona. Ja jos auto hajoaa, ei olisi mahdollista mennä bussilla töihin, eikä voisi sanoa kuin isosti voi, voi.

Lipunmyyjät ja julkisen liikenteen kuskit ovat hekin vain ihmisiä. He ovat töissä samoin kuin esim. itse istut konttorissasi tekemässä omaasi. Heilläkin on omat sääntönsä ja ohjeensa, joita on noudatettava, eivätkä he valitettavasti ole teidän kiusaksenne niitä keksineet. Kaikilla on omassa työssään tietenkin parantamisen varaa varmasti mutta usein asiakaspalvelijan säännöt ovat keksineet jotkin isommat herrat kyseisessä firmassa, eivät suinkaan tavalliset työntekijät. Ette tuskin itse osaisi lipunmyyjän tai kuskin työtä yhtään sen paremmin, joten arvostakaa heitä ja kiittäkää palvelusta. Kiitos voi pelastaa asiakaspalvelijan koko päivän. Tiedän itse kokemuksesta.

Olkaamme siis tyytyväisiä, että on edes tällainen mahdollisuus kulkea paikasta toiseen julkisilla! Yrittäkää edes mahtua sovussa samoihin kulkuvälineisiin. Varaamalla aikaa matkustamiseen hermotkin säästyvät sekä itsellä että toisilla. Ei se matkaaminen niin vakavaa ole.  Tähän pätee hyvin lausahdus: Kohtele toisia niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. 






Helsingin rautatieasemalla vanha raitiovaunu kesällä 2013

7 kommenttia:

  1. Mahtava kirjoitus! Tosiaan aina sillointällöin ärsyttää tuo ruuhkasirkus, mutta siihen on jo tottunut. Ja totta on että ulkomailla ei julkinenliikenne toimi läheskään yhtä hyvin kuin Suomessa; vaikka saakin VR:ää aina välillä odottaa, kulkevat junat silti säännöllisemmin kuin esim Italiassa jossa aika on ERITTÄIN joustava käsite.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa, siihen kyllä on tuttunut. Muutakaan ei oikein voi. Luin juuri Metro lehdestä Balkanin niemen junaliikenteestä, jossa siitä ei ole pidetty huolta. Junat ajelevatkin siellä sitten 10-40km/h maksimi nopeuden ollessa yli 100km/h. Sitä lukiessa itsekin mietin, että onneksi meillä on sentään näinkin hyvin asiat !

      Poista
  2. Joukkoliikenne kyllä kieltämättä takkuilee välillä, mutta siitäkin huolimatta sitä juuri monet ihmiset käyttävät joka arkipäivä mennessään töihin. Pitäisi oppia enemmän arvostamaan julkista liikennettä, sillä monessa muussa maassa se ei toimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostusta pitäisi kyllä opetella muuallakin kuin julkisessa liikenteessä! Kaikki ollaan kuitenkin vain ihmisiä ja meillä kuitenkin homma toimii hyvin verrattuna esimerkiksi juuri Balkanin niemimaalla tai Aasiassa.

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Kirjoituksesi sai kieltämättä ajattelemaan asiaa hieman eri kantilta. Olisihan tuossa joukkoliikenteessä parantamisen varaa, mutta ihan hyvinhän se kai loppujen lopuksi täällä kuitenkin toimii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka täällä joutuukin etenkin talvella varaamaan reilusti lisä aikaa matkan tekoon erityisesti töihin/kouluun mennessä, niin meillä täällä pääkaupunkiseudulla mahdollisuus käyttää sitä. Eron olen huomannut jo pelkästään Suomenkin sisällä. Pienemmillä paikkakunnilla ja aivan pohjoisessa osassa Suomea ei kunnolla edes tunneta sellaista asiaa kuin joukkoliikenne ja oletkin sitten pulassa ilman omaa autoa tai sen hajotessa.

      Poista