torstai 17. syyskuuta 2015

Matka läpi Viron

Viime heinäkuun alussa lähdin poikaystäväni kanssa Viroon autolla. Pakattuamme kamat autoon lähdimme Eckerö Linellä Suomenlahden yli Tallinnaan. Matkallamme kävimme kolmessa kaupungissa eripuolilla Viroa.

Reittimme kartalla

Pärnu

Saavuttuamme Tallinnaan ajoimme sieltä suoraan n. 1,5 tunnin matkan Pärnuun. Se oli ensimmäinen kertani Pärnussa, ja olin odottavaisin mielin. Pärnuun päästyämme ajoimme suoraan leirintäalueelle, jossa poikaystäväni vanhemmat olivat asuntovaunun kanssa.

Illemmalla lähdimme vanhoilla jopo-pyörillä kiertelemään ja katselemaan Pärnun keskustaa ja rantaa. Tykästyin siihen kovasti! Pärnu on vähänkuin sekoitus Suomen Hankoa, Porvoota ja jotain etelän kaupunkia. Pärnun paljon puhuttu ranta oli kyllä hypetyksensä arvoinen! En ole koskaan ennen nähnyt rannalla niin paljon erilaisia aktiviteetteja ja kahviloita jne.  Harmi vaan, että meidän muutaman päivän visiitin aikana oli kylmää ja pilvistä, joten itse the beachia käytännössä en päässyt kokemaan. Hienon näköinen se kyllä oli!

Pärnun rantakatua
Kulkupelit Pärnun rannalla
Keskityimme siis ravintoloiden ja kahviloiden testaamiseen, jotka myös olivat todella positiivinen kokemus. Annokset olivat isoja ja edullisia. Iloiseksi yllätykseksi saimme myös kokea, että mikäli toiveissa oli esimerkiksi joku special juoma, jota ei listalta löytynyt, se tehtiin vartavasten meille toiveemme mukaisesti.

Kaakao ja kevyt tiramisu -annos

Häädemeeste, Lemmeranna

Pärnusta jatkoimme Häädemeesten Lemmeranna – nimiseen leirintäalueelle. Se oli iso leirintäalue merenrannan läheisyydessä, jossa oli myös muita rakennuksia ja palveluita.  Lemmerannassa viihdyimme neljä päivää, koska siellä oli tosi lämmintä ja aurinkoista. Lemmerannasta oli myös vain noin 10 kilometriä Latvian rajalle, joten kävimme myös Latvian puolella muutamaan otteeseen. Rajan ylitys oli helppoa, eikä mitään passintarkastuksia tai mitään ollut. Rajalla oli vain iso kyltti, jossa luki "Latvija". Kävimme myös katsomassa Viron ja Latvian vanhaa rajamerkkiä, joka oli iso viiva tehty isoilla kivillä.

Lemmeranna -leirintäaluetta
Lemmerannan rantaa

Tästä eteenpäin oltiin Latvian puolella!
Latvian ja Viron vanha rajamerkki

Rakvere,Lepispea

Häädemeesten Lemmerannasta ajelimme sitten Rakveren lähellä olevalle leirintäalueelle, jonka nimi oli Lepispea. Siitä oli noin kilometrin verran läheiseen pikkukylään, jossa oli kauppa, käsityöputiikki, yökerhoja ja ravintola. Tämäkin paikka muuten sijaitsi meren rannalla, joka toi oman tunnelmansa ja maisemansa peliin mukaan. Hyvällä tavalla.

Kävimme katsomassa melkein kaikki kylän tarjoamat putiikit ja kuppilat. Erityisesti yksi baari jäi mieleen, sen nimi oli Ukulele, kävimme yksi ilta pikaisesti katsomassa sen sisältä, mutta pikkubaari oli niin täynnä ihmisiä ja siellä oli niin kuuma, ettemme voineet jäädä sinne. Kyseinen baari oli kyllä hienon näköinen ulkoa!

Ukulele

Kävimme myös yhtenä päivänä Rakveren kaupungissa, joka oli siis matkamme aikana suurin kaupunki Tallinnan jälkeen. Rakveressa kävimme katsomassa Rakveren linnan (lisää kuvia tästä) ja poliisimuseon (lisätietoa tästä) +syömässä.

Rakveren linna

Kävimme myös Vergin satamassa, joka oli noin 10 kilometrin päästä leirintä-alueesta. Vergi on tunnettu  muun muassa samannimisistä alkoholijuomistaan. Satama oli myös todella hieno ja siisti. Sitä oli juuri vähän aika sitten kunnostettu.

Vergin satamarakennus, jossa oli ravintola

Lepispeasta jatkoimme sitten takaisin Tallinnaan ja kotiin.

1. Hienot kuvat ja selkeä teksti! :) Hyviä vinkkejä, jos itsekin pääsisi joskus kiertämään Viroa enemmän.

2. Tosi kiva postaus ja kivat kuvat :) Olisi mahtavaa päästä itsekin kiertämään ympäri Viroa.