keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Pattaya - shoppailijan paratiisi

Loppusyksyllä 2012 päätimme äitini kanssa, että tänä talvena olisi päästävä lämpimään. Halusimme kahden viikon matkalle, johonkin ei niin kalliiseen kohteeseen, shoppailemaan ja nauttimaan auringosta. Aloimme pohtimaan matkakohteita ja äitini ehdotti Thaimaan Pattayaa, jossa hänen työkaverinsa oli ollut.

Olin käynyt Thaimaassa ennenkin, silloin Bangkokissa ja Hua Hinissa, joten Thaimaahan matkustaminen kyllä kiinnosti. Mutta ei niinkään Pattaya. Ennakkoluulot kaupungista olivat, että se on likainen ja pelkkä seksiturismin keskittymä. Joten ei, Pattaya ei todellakaan innostanut minua.

Äitini kuitenkin oli kuullut, että Pattayalla oli turhaan niin huono maine ja sieltä löytyisi loistavat ostosmahdollisuudet sekä aurinkoa ja mikä parasta, Thaimaassa olisi halpa hintataso. Eli kaikki mitä matkalta halusimmekin. Äitini sai minut ylipuhuttua ja varasimme lennot ja hotellin Ebookersin kautta. Matkalle tuli yhteensä hintaa noin 900€/hlö.

Tammikuussa 2013 tuli vihdoin aika lähteä. Lensimme Bangkokiin, josta otimme taksin Pattayalle hotellillemme. Meillä oli neljän tähden hotelli isolla allasalueella, lähellä rantaa ja keskustaa, ja olimme todella tyytyväisiä valintaamme.

Olin vielä hieman ennakkoluuloinen Pattayaa kohtaan parina ensimmäisenä päivänä, mutta tajusin pian luuloni vääräksi. Kyllähän kadulla tuli vastaan niitä länsimaalaisia miehiä thaimaalaisineen naisineen, mutta en oikeastaan kiinnittänyt heihin mitään huomioita, eivätkä he häirinneet matkaani. Mihinkään seksiturismiin viittaavaan en törmännyt matkallani, vaikka sitäkin varmasti siellä esiintyy.

Kävimme parina päivänä veneretkellä läheisillä saarilla, jossa oli läpinäkyvää vettä ja tuntui kun olisi paratiisissa. Pääsimme nauttimaan auringosta ja kuumuudesta, sekä shoppailimme todella paljon.

Kävimme keskustan ostoskeskuksessa, sekä katumarkkoinoilla ja yhtenä päivänä Pattayan Outlet Mallissa. Se oli oikea shoppailijan paratiisi! Kauppakeskuksen kiertämiseen meni koko päivä, ja vielä jäi kauppoja käymättä. Kauppakeskus oli täynnä merkkivaateliikkeitä sekä myös ihan tavallisia vaateliikkeitä, ja kaikkea sai todella halvalla.

En ole varmaan millään matkallani shoppaillut niin paljon kuin tällä, tavaraa oli kymmeniä kasseja, mutta rahaa meni kahden viikon aikana kuitenkin vain noin 400€. Tähän rahamäärään sisältyi siis kaikki matkalla käyttämäni raha eli ruuat, ostokset, taksit, veneet ja retket.

Ravintoiloita löytyi joka makuun aivan kävelyetäisyydeltä hotellistamme ja söimmekin matkan aikana niin italialaista, intialaista sekä tietenkin perinteistä thaimaalaista ruokaa. Ja hinnathan eivät päätä huimanneet, kahden ihmisen ruuat ja juomat illalla sai alle 10 eurolla ja lounas oli yleensä vieläkin halvempi.

Olin todella positiivisesti yllättynyt Pattayasta ja matkustaisin sinne koska vain uudestaan! Voin lämpimästi suositella kohdetta kaikille shoppailusta ja auringosta pitäville. Tottakai siellä on myös paljon muuta aktiviteettiä kuin ranta ja shoppailu, kävimme mekin muutamilla retkillä ja tutkimassa paikkoja.

Kaikista maista ja kaupungeista on omat ennakkoluulonsa, mutta minusta ei kannata liikaa uskoa niitä. Tottakai maalaisjärkeä ja tavallista varovaisuutta kannattaa käyttää joka kohteessa, mutta liikaa ei kannata pelätä. Meitäkin peloteltiin, että ei kahden naisen kannata kahdestaan sinne lähteä, mutta osoitimme muiden luulot vääräksi.

Minullakin olisi jäänyt monta kohdetta kokematta jos olisin liikaa miettinyt muiden puheita. Joten kannattaa siis unohtaa ennakkoluulot ja lähteä vain rohkeasti lomailemaan uusiin paikkoihin!

1. Kuullostaa ihanalta reissulta ja varsinkin toi shoppailu kiinnostais meikäläistäkin... ;) teksti näytti eka tosi pitkältä mutta ei se sitten ollutkaan, kuvia oli tosi paljon, mikä oli kiva! Sai elävää kuvaa, eikä tarvinnu turvautua ihan vaan mielikuvitukseen. Hyvä teksti :)

1. Kiitos! :) hyvä jos kuvia oli sopivasti, aattelin eka että tuli ehkä vähän liikaa :D Oli kyllä tosi hyvä reissu ja tykkäsin paikasta kovasti.

2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

3. Vähä hyviä kuvia ja teksti : ) Näytti iha erilaiselt kuin olin aatellu

1. Kiitos! :) Joo olin itekin positiivisesti yllättynyt paikasta!

4. Hyvin kattava kirjoitus! Innostuin heti, hintataso on siis todellakin edullinen. Pakko päästä joku päivä! =)

5. Hyvä kirjoitus Merve! Shoppailijalle kyllä loistava paikka, itsellänikin tavaraa tarttui hirveästi mukaan. :)

6. Ihanan paljon kuvia ja kivasti kirjoitettu teksti! Tuonne olisi mahtava päästä :)